torsdag 20 maj 2010

Voltaire, din idiot

Var du tvungen att fälla ett citat som nu kan återanvändas av tusen och åter tusen liberala, idealistiska 15- till 18-åringar som ett tecken på hur enormt liberala och idealistiska de är, när de sitter framför datorn på sin medelklassröv i sin medelklassvilla och ser på krig på TV som de kan skaka på huvudet åt? Kanske har de själva varit med i en demonstration där några från den (flämt) autonoma vänstern stod bredvid och var lite hotfulla och ville kasta sten, fast de fick de inte för farbror polisen. Sen går de hem och facebookuppdaterar med ditt citat för att visa på att de minsann inte vill kasta sten på den autonoma vänstern (mamma och pappa har faktiskt sagt att man inte ska kasta sten, det är Fegt och Taskigt). Var det här verkligen din avsikt, Voltaire? Och om inte, kunde du inte ha förutsett att detta skulle ske och bara struntat i just den meningen, under hela ditt liv av meningar och yttranden?

Jag vill inte vara elak, Voltaire, men Sanningen (tm) är att dessa ungdomar förmodligen inte alls skulle vara beredda att dö för din rätt att uttrycka åsikten om att du skulle vara beredd att dö för någon annans rätt att uttrycka sin åsikt. Nu är ju du död sen länge, så att dö för dig nu vore en aning överflödigt och dumdristigt, men du fattar principen.

"Jag delar inte din åsikt, men jag är beredd att blogga för din rätt att uttrycka den...om jag orkar"

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Blog Archive

Om mig

Fröken E
Det enda du behöver veta om mig är att min blogg egentligen skulle hetat Tvångstankesmedjan, men pågrundav hjärnsläpp från undertecknad i bloggens tillblivningsögonblick blev det istället Tvångstankedjan, ett helt jävla random namn som inte betyder någonting alls.
Visa hela min profil
Använder Blogger.