måndag 24 maj 2010

7 anledningar att älska fanfiction

1. Det tillfredsställer mitt behov av ständig återvändo till de fiktiva världar jag tycker bäst om (se inlägget om fantasivärldar) och minskar därmed min separationsångest.
2. Fanfiction skrivs i princip uteslutande av tjejer, för tjejer. Som ett litet matriarkalt universum mitt i patriarkatet.
3. Den stillar all "tänk om"-nyfikenhet. Nästan varje alternativt scenario du kan tänka dig utifrån originalhistorien har någon annan också tänkt på och skrivit en fic om. Det finns allsköns ihopparningar av karaktärer som aldrig skulle se åt varandra i originalverket, det finns fortsättningar på berättelser som tagit slut, det finns alternativa handlingar, parallella handlingar, crossovers mellan olika filmer, tv-serier och böcker, ochsåvidare i oändlighet.
4. Slash! Jag hade ingen aning om hur många brudar som liksom jag hade suttit och förbannat att Harry i slutet blir tillsammans med Ginny när det är så uppenbart att han egentligen vill ha Ron. För egen del började intresset för slash när jag såg "Skönheten och odjuret" någon gång i början av nittiotalet och jag tyckte att Lumière skulle dumpa den där tråkiga dammvippan och ägna sig mer åt Clocksworth. Kärlek börjar alltid med bråk, hade jag lärt mig i skolan, och Lumière och Clocksworth bråkade ju hela tiden.
5. Det är som en hemlig klubb, med ett eget språk och en egen logik, men en hemlig klubb som alla får gå med i om de vill.
6. Ingenting är för extremt, för märkligt eller för perverst. Inom fanfiction finns inget tak. Allt får och kan skrivas om. Manlig graviditet? Finns till och med en egen förkortning för det; m-preg. Förhärligande av självskadebeteende, självmord, allmänt våld och ond bråd död? Jajjemän, sök bara efter berättelser med "angst" i beskrivningen. Incest? Kör på bara. Är de tvillingar? Twincest, så klart! Allt är inte positivt, men jag tror det är positivt att kunna få skriva om all utan att Moralens och den Goda Smakens väktare kommer och hytter med pekfingret.
7. Den, i princip uteslutande, positiva kritiken man får från sina läsare. De spelar nästan ingen roll hur dåligt du skriver, någon kommer ändå att älska det och låta dig veta att de älskar det. Låg självförtroende? Börja skriv fanfiction.


Bildkälla

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Blog Archive

Om mig

Fröken E
Det enda du behöver veta om mig är att min blogg egentligen skulle hetat Tvångstankesmedjan, men pågrundav hjärnsläpp från undertecknad i bloggens tillblivningsögonblick blev det istället Tvångstankedjan, ett helt jävla random namn som inte betyder någonting alls.
Visa hela min profil
Använder Blogger.