tisdag 14 augusti 2012

Let's (not) get physical

Jag är inte en person som generellt sett uppskattar kroppskontakt. Visst, med min partner har jag i princip konstant kroppskontakt, för vår relation ser ut så, och jag kramas och klappas gärna på nära vänner, särskilt när jag är full. Men jag ogillar kroppskontakt med ytliga bekanta, eller ens o-ytligt bekanta, och oavsett hur många gånger jag läser Magdalenas råd kring detta har jag ännu inte lyckats hitta ett artigt sätt att avvärja ovälkomna kramar, eller annan så kallad kärvänlig kroppskontakt.

Att man numera måste krama alla man någonsin hälsat på, oavsett om man minns deras namn eller ej, har jag motvilligt fått acceptera, även om jag inte uppskattar det alls. Men vad som är värre är den här "otvungna" fysiska kontakten som folk gärna vill ha med en för att på ett eller annat sätt signalera "jag lyssnar" eller"jag ser dig" eller "jag uppskattar dig" eller vad fan de nu vill säga. Det kan handla om en hand på axeln, en arm runt midjan, eller en klapp på handen. Och alla dessa gester gör mig omotiverat obehaglig till mods. Det bottnar dels i att jag inte gillar när människor jag inte känner väl rör vid mig, och dels i att det känns som att jag förväntas svara på deras fysiska närmanden på något vis, vilket jag inte alls känner för. Men jag vet liksom inte vad jag ska göra för att få folk att sluta ta på mig. Lyfta bort deras hand? Konstant köra "jag är förkyld"-ursäkten? Säga att jag har beröringsskräck?

Ribbings förslag på kramproblemet är att sträcka fram handen och säga "jag hälsar hellre såhär". Är det bara jag som tycker att det känns lite otrevligt? Och hur gör man om man har en blandning av nära vänner och bekanta? Krama en del och skaka hand med andra? Inte krama sina vänner för att det är folk man inte vill krama i närheten? Hur förklarar man det för sina vänner utan att allt blir jättekrångligt? Och hur gör man med all annan ovälkommen kroppskontakt (som ej är av sexuell natur)? Bara biter ihop och står ut?Svara gärna, för jag har verkligen ingen aning.

Vänligen
Beröringsförskräckt

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Fröken E
Det enda du behöver veta om mig är att min blogg egentligen skulle hetat Tvångstankesmedjan, men pågrundav hjärnsläpp från undertecknad i bloggens tillblivningsögonblick blev det istället Tvångstankedjan, ett helt jävla random namn som inte betyder någonting alls.
Visa hela min profil
Använder Blogger.