onsdag 22 augusti 2012

Eet

Så, idag gjorde jag en spaghetti bolognese enligt konstens alla regler, om man får tro receptet som bifogas i en artikel i the Telegraph, där italienska kockar gnäller över att folk har bastardiserat bolognesen. Jag hade dock mer vitlök i än vad receptet angav, eftersom jag gillar vitlök, använde vanligt bacon istället för pancetta pga de har inte pancetta i min ICA-butik, samt gissade mig till att morötterna och lagerbladen skulle i tillsammans med sellerin och de krossade tomaterna, eftersom de liksom hade missat att skriva vad man skulle göra mer morötterna och lagerbladen i själva receptet, trots att de fanns med bland ingredienserna.

Resultatet blev gott, men inte sådär särdeles upphetsande. Det smakade lite kallops, vilket inte är fel, då jag gillar kallops, men det kändes märkligt att äta kallops med pasta. Mina extra vitlöksklyftor gjorde inte så mycket till eller från eftersom hela anrättningen skulle koka toklänge, vilket fick all vitlökssmak att dunsta bort, tydligen. Däremot kan jag konstatera att rödvin var en hit, vilket är bra eftersom vi har extremt mycket rödvin hemma då det är något folk gärna köper i gåbortpresent, vilket är fint, men problematiskt eftersom varken jag eller le Boyfriend dricker rödvin. Men i och med att vi ganska ofta gör spaghetti med köttfärssås så har vi alltså numer ett användningsområde för allt rödvin. Plus att både selleri och morötterna var ett trevligt tillskott, som jag också kan tänka mig att föra över till mina bastardiseringar av bolognesen.

Det är lite svårt att sätta betyg på denna rätt, eftersom det faktiskt inte är spaghetti med köttfärssås, utan spaghetti bolognese, så jag skulle säga att på bolognese-skalan får detta recept en åtta, men på köttfärssås-skalan bara en sexa. Kanske sex och en halv. Eftersom jag trots allt gjorde den själv och är partisk.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Fröken E
Det enda du behöver veta om mig är att min blogg egentligen skulle hetat Tvångstankesmedjan, men pågrundav hjärnsläpp från undertecknad i bloggens tillblivningsögonblick blev det istället Tvångstankedjan, ett helt jävla random namn som inte betyder någonting alls.
Visa hela min profil
Använder Blogger.