torsdag 30 augusti 2012

But chains and whips excite me

Förresten: om man vill läsa väldigt roliga och uttömmande recensioner av Fifty Shades of Grey (och det vill man, för let's face it, den är för kvinnor i åldrarna 27-53 vad Twilight var för alla åldrar därunder) så hittar man detta på Bizzybiz Blog (jag har inte läst bloggen i övrigt, så jag kan ej gå i god för dess kvalitet). Kolla alla inlägg där titeln inleds med 50.

För den som bor under en sten kan jag sammanfatta: Fifty Shades of Grey är en trilogi sexromaner med BDSM-förtecken (OBS att författaren verkar kunna noll och intet om BDSM) som har blivit enormt populär. Från början var den dock en Twilight-baserad AU-fic, men efter att namnen ändrats blev den sedermera också utgiven.

Det jag har fått ut från att läsa recensionerna jag länkar till ovan är att det verkligen verkar märkas att det är (ganska dålig) fanfiction. Jag känner igen uttrycken, de kassa eufemismerna, bristen på röd tråd i berättelsen (vilket ofta sker i fanfiction eftersom man publicerar kapitelvis och sällan orkar gå tillbaka i sin egen text för att knyta ihop eventuella lösa trådar). Jag tycker det är rätt spännande att en fic faktiskt har publicerats på riktigt, och nått sådan enorm spridning som den har, men är rätt sur på att det är en fic som verkar cementera könsroller från femtiotalet samt sprida missuppfattningar om BDSM och de som sysslar med det. Därtill verkar det också tydligt att boken baseras på Twilight, då jag känner igen en hel del från Twilights handling och persongalleri.

Vill man ej läsa recensionerna kan man ju alltid försöka leta upp ficen som böckerna baserar sig på. Den hette Master of the Universe (har tyvärr inget med He-man att göra). Jag provade att googla lite på måfå, men fick bara upp sidor där man var tvungen att registrera sig, eller personer som kunde mejla den till en.  Det lär ju dock gå att hitta om man är lite mer ihärdig än vad jag är.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Fröken E
Det enda du behöver veta om mig är att min blogg egentligen skulle hetat Tvångstankesmedjan, men pågrundav hjärnsläpp från undertecknad i bloggens tillblivningsögonblick blev det istället Tvångstankedjan, ett helt jävla random namn som inte betyder någonting alls.
Visa hela min profil
Använder Blogger.