tisdag 21 augusti 2012

If she's an XXL, well what the hell

Man lär sig mycket genom att läsa tjejtidningar. Jag har bland annat lärt mig hur många kalorier sperma innehåller, hur man ska göra för att få en killes telefonnummer (i princip allt utom att be om det), att killar inte gillar självständiga/händiga/åsiktsstarka tjejer, och så vidare. Jag har också lärt mig vilken kroppstyp jag har, och hur jag bör klä mig utifrån denna kroppstyp.

Jag blir relativt ofta förvirrad av tidningarnas kroppstypfigurer, då min sällan finns representerad. Ofta så är de kroppstyper man som tjej kan ha päronet (liten byst, smal midja, stor rumpa och stora lår), timglaset (stor byst, smal midja, stora rumpa och stora lår), pinnen (liten byst, smal midja, liten rumpa och små lår. I bilden nedan får denna representeras av en banan(?)) och äpplet (liten byst, stor midja, liten rumpa och små lår). Själv har jag relativt stor byst, stor midja och ganska stor rumpa och breda lår. Efter lite googling har jag kommit fram till att jag är fyrkanten. Sexigt, eller hur?


I vilket fall, hade det bara handlat om att identifiera sin kroppstyp hade det väl varit en sak. Förvisso är det helt omöjligt för de flesta att vara ett perfekt timglas eller en perfekt pinne, men om vi lite välvilligt tolkar tjejtidningarna utefter Platons grottliknelse så kan vi väl säga att vi alla är variationer på det perfekta timglaset eller den perfekta fyrkanten (=Svampbob fyrkant?). Men tjejtidningarna, och övriga som ägnar sig åt att kroppstypbestämma folk, nöjer sig inte med detta. Istället går de vidare med att utifrån sin arbiträra bedömning börja avgöra vad folk bör och inte bör ha på sig. Och här någonstans brukar jag bli provocerad.

För tipsen handlar allt som oftast om hur den som inte har en kropp som går i enlighet med idealet ska klä sig för att ens operfekta kropp ska se ut mer som detta. En person med stor mage får lära sig hur hon ska klä sig för att magen ska se mindre ut, en person med stor rumpa får veta vilka plagg som "trollar bort" denna, en person med liten byst får lära sig hur hon får bysten att se större ut. Allt som oftast handlar det om att ge illusionen av en smal kropp med stor byst (men inte för stor, ty då blir det vulgärt). Och jag är fruktansvärt less på att personer som tagit sig rätten att helt godtyckligt kategorisera mig som en fyrkant, nu också tar sig rätten att avgöra hur jag ska klä mig för att se mindre ut som en fyrkant, utefter ett ideal jag inte själv fått vara med och bestämma om.

Jag vill klä mig som jag vill, och att folk ska strunta i huruvida de plagg jag väljer döljer min mage eller gör min rumpa mindre. Överhuvudtaget vill jag röra mig bort från ett samhälle där endast en kroppstyp anses vara okej, och där alla förväntas göra allt som står i deras makt för att efterlikna denna kroppstyp. Vem bestämde att det är fel att framhäva sin stora rumpa, och varför ska jag lyda denna person? Jag tänker fortsätta köpa de kläder jag gillar och trivs i, oavsett om det är smickrande eller ej, och jag kommer att kämpa för att våga använda fler plagg som jag gillar, men som jag i dagsläget inte vågar använda eftersom jag tycker att min kropp är för tjock, för sladdrig, för olik idealet för att jag ska ha rätt att klä mig i dem. Och jag hoppas att ni gör detsamma.


(PS: Finns det någon motsvarighet för män, det vill säga kroppstypguider med tillhörande klädtips i modetidningar riktade mot män? Hade varit intressant att läsa.)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Fröken E
Det enda du behöver veta om mig är att min blogg egentligen skulle hetat Tvångstankesmedjan, men pågrundav hjärnsläpp från undertecknad i bloggens tillblivningsögonblick blev det istället Tvångstankedjan, ett helt jävla random namn som inte betyder någonting alls.
Visa hela min profil
Använder Blogger.