måndag 11 juli 2011

Människor som irriterar mig, del 32

Lång historia kort: Göteborgs kommun anlitar sedan 1977 några som kallar sig för "patriotiska studentförbundet" för att flagga på diverse högtider. Hittills har detta funkat bra (även om det tydligen grymtats lite om romer och samer inom studentförbundet när dessa fått flagga), men när kommunen vill flagga med regnbågsflaggan under HBTQ-festivalen i juni tyckte förbundet att nu var måttet rågat, och patriotiska studentförbundets kansler Torsten Persson satte ned foten, bland annat med följande citat:
"– Jag har inget emot homosexfestivalen, det här handlar om ett ogenomtänkt beslut om flaggning på alla kommunala inrättningar. Det är också pedagogiskt misslyckat. Hur ska man förklara som förskollärare för små barn vad det är för flagga och vad den symboliserar och vad det är för människor. Barnen kan ju få mardrömmar om förskoleläraren berättar om vad homosexualitet handlar om, säger Torsten Persson till GP. "

Här funderar jag över några saker:
1. Varför anlitar Göteborgs kommun denna förening över huvud taget? Själv tycker jag att varningsklockor bör ringa när en förening anser att ordet patriot är det ord som bäst beskriver dem, men det kanske bara är jag.
2. Barn kan säkert få mardrömmar om man nu väljer att förklara vad homosexualitet är genom att ingående beskriva en sexakt mellan två personer av samma kön. Å andra sidan skulle nog barnen få mardrömmar om man förklarade vad heterosexualitet är genom att ingående beskriva en sexakt mellan två personer av motsatt kön. Personligen så tycker jag att om det första man tänker på så fort någon nämner homosexualitet är sex så bör man nog se över sina egna associationer innan man börjar skrika om traumatiserade barn.
3. "Homosexfestivalen"? Seriously? 50-talet ringde och ville ha tillbaka sina skällsord.

Källa: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/regnbagsflagga-uppror-patrioter_6312102.svd

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Fröken E
Det enda du behöver veta om mig är att min blogg egentligen skulle hetat Tvångstankesmedjan, men pågrundav hjärnsläpp från undertecknad i bloggens tillblivningsögonblick blev det istället Tvångstankedjan, ett helt jävla random namn som inte betyder någonting alls.
Visa hela min profil
Använder Blogger.