måndag 18 juli 2011

I went to a whore, he said my life's a bore

Jag brukar ofta sucka och himla ögonen över "but what about the menz"-inlägg, för att de oftast brukar vara skrivna av bittra antifeminister som gråter över mansförtrycket i samhället, men nu tänkte jag själv bege mig in i lejonets kula.

Varför nämns aldrig den manliga prostitutionen när likhetsfeministerna 1.0 diskuterar prostitution och/eller sexköpslag? Antalet prostituerade mään och pojkar överstiger antalet prostituerade kvinnor, men ändå så ignoreras de i debatten, för att de inte bekvämt går att placera in i teorin om patriarkatet och bilden av mannen som tycker att det är kvinnans plikt att ständigt vara tillgänglig för honom sexuellt och som ser kvinnors kroppar som handelsvaror. Jag är också feminist, jag ser också att vi har en könsmaktsordning, men det innebär inte att man kan ignorera delar av verkligheten som inte passar ens världssyn. Ibland är jag rädd att den manliga prostitutionen ignoreras för att även feministerna går på myten om mannen som alltid vill ha sex. Att de inte tycker att män förnedras på samma sätt när de säljer sex, för man vet ju att män vill ha sex med alla, alltid. Kan man få betalt är det bara en bonus, liksom. Medan för kvinnor är det den yttersta kränkningen att få betalt för att ligga. Jag är kanske lite elak nu, men det är svårt att skaka av sig den sunkiga känslan när den manliga prostitutionen avfärdas med en axelryckning för att den inte passar in i teorin om patriarkatet som förhärskande världsordning.

För övrigt är jag inte alls säker på att den manliga prostitutionen inte också är en del av könsmaktsordningen, men det är en helt annan diskussion.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Fröken E
Det enda du behöver veta om mig är att min blogg egentligen skulle hetat Tvångstankesmedjan, men pågrundav hjärnsläpp från undertecknad i bloggens tillblivningsögonblick blev det istället Tvångstankedjan, ett helt jävla random namn som inte betyder någonting alls.
Visa hela min profil
Använder Blogger.