onsdag 20 juli 2011

Lifespan of a fly

Jag har inga kategorier som jag sorterar mina blogginlägg i, eftersom jag anser mina blogginlägg vara så irrelevanta att de förmodligen alla skulle hamna i någon slags "allmänt blaj"-kategori. Dessutom så tänker jag mig att den lilla läsarskara jag har, bestående mestadels av min familj och mina närmaste vänner, sällan tänker "hm, fröken E skrev något sjukt smart om det här för ett tag sedan, det inlägget måste jag leta upp".

Nu funderar jag dock på att börja sortera mina inlägg i kategorier, för min egen skull. Då och då händer det nämligen att jag kommer på något jag vill blogga om när jag befinner mig på ett blogg-ovänligt ställe, typ på jobbet eller i skogen. Jag tänker då att jag ska försöka komma ihåg detta tills jag kommer hem, vilket jag extremt sällan gör (kommer ihåg det alltså. Hem kommer jag för jämnan) eftersom mitt korttidsminne är lätt defekt. Däremot så händer det ibland att det jag tänkt på faktiskt fastnar i långtidsminnet, som är mer välfungerande, och dyker upp igen några dagar eller veckor efter att jag initialt tänkt tanken "åh, det här ska jag bannemig skriva ett blogginlägg om". Problemet som uppstår då är att jag inte minns om jag redan har bloggat om det, eller om jag bara tänkt göra det. Jag har också vissa problem med tidsrymd, varför jag inte minns om det var för två dagar eller två veckor sen jag kom på detta briljanta och bloggvärdiga ämne, vilket försvårar tidsbaserat sökande i mitt eget bloggarkiv. Den uppmärksamme har också märkt att alla rubriker till mina inlägg är låttitlar eller citat ur låtar, som kan vara mer eller mindre (oftast mindre) kopplade till det jag faktiskt skriver om. Sammantaget gör detta att jag, såvitt jag vet, har en massa kloka saker att skriva om som aldrig blir skrivna eftersom jag inte kan hitta det inlägg där jag eventuellt skulle ha skrivit om det. Hädanefter kommer jag därför kategorisera mina blogginlägg.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Fröken E
Det enda du behöver veta om mig är att min blogg egentligen skulle hetat Tvångstankesmedjan, men pågrundav hjärnsläpp från undertecknad i bloggens tillblivningsögonblick blev det istället Tvångstankedjan, ett helt jävla random namn som inte betyder någonting alls.
Visa hela min profil
Använder Blogger.