fredag 15 juli 2011

Driving on of your cars

Jag inser att jag inte skrivit någon reseskildring efter mitt och fina Is kringflackande i Dalsland. Detta måste åtgärdas.

Detta har jag sett:
- Akvedukten i Håverud, Dalslands största turistattraktion enligt turistinformationen. Dalslands enda turistattraktion, skulle man kunna säga om man vill vara elak. Men det vill inte jag.
- Halmens hus i Bengtsfors. Haussades stort på Dalslands tursithemsida, men var en stor besvikelse. "Var det alltså ett hus av halm?2 frågade någon. Nej, så kul ska vi inte ha det. Det var ett museum om halm. Man kan till exempel göra hattar av halm. Det ni! Kanske resans största antiklimax.
- Ett naturreservat där Ronja Rövardotter enligt uppgift ska ha spelats in. Delvis, iallafall. Detta var dock svårt att verifiera, eftersom skog och sten ser ganska mycket likadant ut överallt i Sverige. Men fint var det, och mycket blåbär fanns det.
- Not Quite, ett modernt museum i anti-metropolen Fengersfors. Resans positiva överraskning. Bra utställningar i en fin gammal fabrik. Om ni någonsin har vägarna förbi Dalsland (vilket man förvisso aldrig har), ta en titt. Lätt värt.

Detta har jag lärt mig:
- Att Sveriges en gång mest förorenade plats fanns i Bengtsfors. Under saneringen skyfflade man exemplevis bort 15 ton (ja, ton) kvicksilver från platsen. Idag är platsen helt sanerad och omgjord till miljörum för att påminna efterlevande att det är dumt att dumpa rent kvicksilver på marken.
- Att man inte ska jaga måsbebisar, även om de råkar traska omkring på en parkeringsplats. Måsbebisarnas föräldrar finns nämligen alltid i närheten, villiga att med sikte på ens huvud jaga en därifrån. Detta är dock inte självupplevt, utan något en okänd man på Chalmers parkering bittert fick erfara (ja, vi tog oss ända till Göteborg), jag stod en bit bort och pekade och skrattade (till mitt försvar så jagade han faktiskt den stackars måsbebisen, så jag tycker att han får skylla sig själv).

Detta har jag ätit:
- Hotellfrukost!
- Pannkakor på vad som kan vara Sveriges mest otillgängliga pannkakscafé.
- Pizza i Åmål. Det är en skitstad.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Fröken E
Det enda du behöver veta om mig är att min blogg egentligen skulle hetat Tvångstankesmedjan, men pågrundav hjärnsläpp från undertecknad i bloggens tillblivningsögonblick blev det istället Tvångstankedjan, ett helt jävla random namn som inte betyder någonting alls.
Visa hela min profil
Använder Blogger.