onsdag 11 augusti 2010

Finger is up

Åh Lisa, varför är du så bra?

"För när han i sin debutroman berömmer sig själv med att aldrig kalla kvinnor för horor så implicerar han ju samtidigt att han skulle kunna ha gjort det. Att det normala är att kalla kvinnor för horor, och att kvinnorna liksom borde vara honom tacksamma för att just han aldrig gjort det. Och när han beskriver hur den han var förtjust i spydde, och hur han var så fin att han höll undan hennes hår och hjälpte henne; då finns där också en underton av allt han skulle ha kunnat göra istället.

Det är inte synd om Ronnie Sandahl. Han har missförstått: Han är inte en bra kille. Han tror att han är schysst, men han har ingen jävla aning. Ronnie Sandahl är snarare den som man råkar på när man svettig och lycklig går hem efter en krognatt av dans, han som sinistert säger: Tur för dig att det var mig du mötte och inte en våldtäktsman. Han är mannen som ler med blottade tänder medan han tyst hotar en med en osynlig kniv."

Hela Lisa Magnussons krönika här.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Blog Archive

Om mig

Fröken E
Det enda du behöver veta om mig är att min blogg egentligen skulle hetat Tvångstankesmedjan, men pågrundav hjärnsläpp från undertecknad i bloggens tillblivningsögonblick blev det istället Tvångstankedjan, ett helt jävla random namn som inte betyder någonting alls.
Visa hela min profil
Använder Blogger.