måndag 30 maj 2011

The children of the revolution

Det kommer för alltid att vara koscher att slå mot den ytliga unga kvinnan. Du kommer inte att stå utan mothugg, men du kommer ha ryggen fri, för ingen gillar ju bortskämda flickor som lever på pappas pengar. Särskilt inte om de utöver det tjänar egna pengar på något så ytligt och menlöst som mode. Senast gjordes det av Ann Charlotte Altstadt när hon kallade 80- och 90-talisterna för blåsta, i bemärkelsen lurade och korkade, och exemplifierade med Blondinbella och Elin Kling. Nu råkar det vara den generation jag själv tillhör, så jag är väl på något vis part i målet, men börjar det inte bli lite jävla gammalt hur de äldre generationerna förfasar sig över att de efterföljande är så skamlöst mycket sämre än deras egen? Även de gamla grekerna, som man säger.

Jag tänkte inte bemöta henne i sak, bara länka till andra människor som gör det bra. De bloggar dock alla på rodeo.net, ett tillhåll för modebloggande 80- och 90-talister, men eftersom de äldre generationerna är alltför upptagna med att nicka instämmande åt Altstadts krönika och förfasa sig över dagens ungdom är det väl upp till oss själva att försvara vår förslappade livsstil och ogenerade hyllande av nyliberalismen. Ergo: Johan Wirfält om den uppblåsta generationen, Lisa Ehlin om en generation som är allt annat än bortskämd, Hanna Johansson om överlappningen mellan veganska queerteoretiker och ELLE.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Fröken E
Det enda du behöver veta om mig är att min blogg egentligen skulle hetat Tvångstankesmedjan, men pågrundav hjärnsläpp från undertecknad i bloggens tillblivningsögonblick blev det istället Tvångstankedjan, ett helt jävla random namn som inte betyder någonting alls.
Visa hela min profil
Använder Blogger.