torsdag 31 mars 2011

Sticks and stones may break my bones but chains and whips excite me


Jag upptäckte Rihannas "S&M" efter att en facebook-kompis lagt upp den på sin wall med kommentaren "jag förstår inte, det här är ju bara porr". Någonstans fångar den kommentaren hur vi ser på sexualitet som går utanför det så kallat normala väldigt bra. Den visar på enorm okunskap och på vår vilja att avfärda allt vi inte förstår oss på eller äcklas av sexuellt som dåligt. För varken låten eller videon är porr.

Rihanna sjunger väldigt öppet om sex och hur hon blir upphetsad av tanken på kedjor och piskor. Det är inte porr. Sadomasochism är inte heller porr. Att spela in sadomasochistiska sexuella handlingar på film är porr. Men i sig är det bara en sexuell inriktning. Vi är ofta villiga att tillstå att folk attraheras av olika saker, men detta gäller bara när folk tänder på det som faller inom normen. Korta kjolar, höga läderstövlar, mulliga kvinnor och MILF:ar går bra. Men lackkläder, gummistövlar, gravt överviktiga kvinnor och GILF:ar är att gå alltför långt. Då har vi lämnat landet "sexuella preferenser" och hamnat i fetischer eller kanske till och med sexuella parafilier. Och hit når inte okej-stämpeln.

Själv tycker jag att det är fantastiskt sadomasochistiska böjelser kan bli radiopop med en av våra största kvinnliga artister. Jag hoppas att det betyder att vi klivit ur den trånga fållan av "normal sexualitet" och tagit oss ett steg närmare ett samhälle där allt (samtyckande) sex är bra sex.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Blog Archive

Om mig

Fröken E
Det enda du behöver veta om mig är att min blogg egentligen skulle hetat Tvångstankesmedjan, men pågrundav hjärnsläpp från undertecknad i bloggens tillblivningsögonblick blev det istället Tvångstankedjan, ett helt jävla random namn som inte betyder någonting alls.
Visa hela min profil
Använder Blogger.