onsdag 9 mars 2011

Polythene queen

Alltså, kan folk sluta låtsas att de ogillar plastikkirurgiska ingrepp för att de är mycket mer invasiva än till exempel smink eller frisyrer? Med dagens teknik tar det kortare tid att förstora läpparna än att färga håret. Plastikkirurgi har blivit en mer allmänt tillgänglig teknik för att förändra sitt utseende än vad det tidigare varit, och det är inte längre ovanligt att förminska näsor, släta ut rynkor eller framhäva kindben med kirurgiska metoder. Jag skulle säga att motståndet mot plastikkirurgi handlar om två saker:
1. Vad som är fint vs vad som är fult. Det är socialt accepterat att förändra sitt utseende med hjälp av smink, kläder och hårfärg, så länge det sker inom ramen för det som kan passera för relativt "naturligt". Plastikkirurgi faller utanför det "naturligas" område och är därmed fult, och det är också alltför överdriven sminkning, alltför blonderat hår och alltför utmanande kläder. Lagom är kung och är du inte lagom är du en sämre människa.
2. Människor som argumenterar emot plastikkirurgi som acceptabel metod för utseendeförbättring använder ofta själv smink, snygga kläder och diverse frisyrförändringar för att se bättre ut. Därmed blir det nödvändigt för dem att distansera sina egna metoder från kirurgins för att de inte ska framstå som hycklare.

Jag tycker det är fullt rimligt att tycka att plastikkirurgi är knasigt, för det visar på att vi lever i ett samhälle som, åtminstone om man är kvinna, är så extremt utseendefixerat att personer är villiga att gå långt för att uppnå det eftersträvade utseendeidealet. Men att låtsas som att ens egna ansträngningar för att uppnå samma ideal inte ingår i exakt samma struktur som får tjejer att operera brösten är bara dumt, och dessutom ett ganska sunkigt von Oben-perspektiv där allt jag gör bli rätt medan allt du gör är fel (så länge du inte gör som jag). Den synen gynnar ingen, och kommer troligtvis inte heller leda till ett mindre utseendefixerat samhälle.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Blog Archive

Om mig

Fröken E
Det enda du behöver veta om mig är att min blogg egentligen skulle hetat Tvångstankesmedjan, men pågrundav hjärnsläpp från undertecknad i bloggens tillblivningsögonblick blev det istället Tvångstankedjan, ett helt jävla random namn som inte betyder någonting alls.
Visa hela min profil
Använder Blogger.