onsdag 16 mars 2011

Human behaviour

Fight or flight känner nog de flesta till. Det där som gjorde att vi överlevde på stenåldern, när vi utsattes för typ sabeltandade tigrar och vi bara "Fyfan vilka stora tänder han har, jag tror jag drar". Typiskt bra grej. Och evolutionen tenderar att gynna sådana typiskt bra grejer med en arts överlevnad, vilket gör att den typiskt bra grejen följer med arten i många generationer. Så även med människan. I vissa situationer är det fortfarande väldigt bra att ha en "slåss eller fly"-impuls som bara "shit vilken stor kniv hon har, jag tror jag drar". Men ibland är det dumt. Till exempel så kickar samma reflex in när vi blir stressade, vilket är mindre bra eftersom hotet då inte är en sabeltandad tiger utan våra tankar och det är svårt att fly eller slåss emot sina egna tankar. Vilket gör att vi med tankar som "gud vad jag har mycket att göra på jobbet, och så måste jag ta det där jobbiga mötet med chefen, dessutom ska jag till tandläkaren i eftermiddag, hujedamej" sätter igång en uråldrig respons som bland annat innebär att hjärtat slår snabbare, för att snabbare kunna pumpa runt blodet till relevanta delar av kroppen, såsom benen (fly) eller armarna (slåss). Och just här upphör liksom det praktiska med den där reflexen.

Här till det spexiga: Många (undertecknad inkluderad) har en tendens att ligga i sängen och stressa upp sig över morgondagens jobbiga saker innan de ska somna. Detta leder ofta till att man ligger och spänner armarna eller benen, helt i onödan och ofta helt omedvetet. Tänk på det nästa gång. Sen kommer du inte kunna sluta tänka på det.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Blog Archive

Om mig

Fröken E
Det enda du behöver veta om mig är att min blogg egentligen skulle hetat Tvångstankesmedjan, men pågrundav hjärnsläpp från undertecknad i bloggens tillblivningsögonblick blev det istället Tvångstankedjan, ett helt jävla random namn som inte betyder någonting alls.
Visa hela min profil
Använder Blogger.