onsdag 29 december 2010

Människor som irriterar mig, del 21

Jag har kommit underfund med att jag har väldigt svårt att gilla personer/företeeelser/saker/företag/whatever som från alltför entusiastiska anhängare. Där dyrkan går in går förnuftet ut, skulle man väl kunna säga. Just nu visar sig detta i en lätt känsla av äckel inför hela Wikileaks/Julian Assange-grejen (idiotanhängarna verkar inte kunna skilja på sak och person, så då gör inte jag heller det. "Människor som blir alltför starkt förknippade med vad de pysslar med" är för övrigt något som också irriterar mig). Jag vet att det tjatats spaltmeter om att det är olyckligt att Julian Assange blivit synonym med Wikileaks och att folk tror att de måste stödja allt han gör för att de stödjer Wikileaks syfte, men det illustrerar min poäng så fint. Folk ser Assange som någon jävla messias, och tror därmed att hela världen är ute efter att sätta dit honom. Klart att svenska rättssystemet är korrupt och konstigt, klart att kvinnorna som anmält honom har kopplingar till CIA (eller är det FBI? Jag lär mig aldrig skillnaden) och/eller är rabiata feminister som hatar män i allmänhet och Assange i synnerhet eftersom han råkar vara ett alldeles utmärkt exemplar av en alfahanne, klart att man borde låta honom vara bara för att vi låter andra misstänkta våldtäktsmän gå fria. Det blir liksom bara hjärnblödningsgegga av alltihop när man bestämmer sig för att "vi tror på det här, vi tror på det så mycket att vi har bestämt oss för att företeelse X och alla som har koppling till det aldrig kan göra fel. Och om de gör fel är det inte deras eget fel. Så det så". Inget bra kan någonsin komma ur fanatism. Samma känslor jag har för Wikileaks/Assange (i ärlighetens namn är jag väl lite mer förtjust i wikileaks än Assange, men det är marginellt) har jag inför Apple-produkter och de människor som tycker lite för mycket om dem samt LCHF-dieten. Anhängarna förstör liksom en grej som i grunden säkert kan vara bra med sin kletiga fanatism och det gör mig provocerad och jävligt anti, trots att jag egentligen inte borde vara det. Var lite mer nyanserade i ert dyrkande, people!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Fröken E
Det enda du behöver veta om mig är att min blogg egentligen skulle hetat Tvångstankesmedjan, men pågrundav hjärnsläpp från undertecknad i bloggens tillblivningsögonblick blev det istället Tvångstankedjan, ett helt jävla random namn som inte betyder någonting alls.
Visa hela min profil
Använder Blogger.