torsdag 3 juni 2010

Maciej Zaremba om vuxenmobbing

Maciej Zaremba har skrivit en artikelserie om vuxenmobbing, som jag läser med stort intresse. Någonstans tycker jag att det är dags att vi likställer psykiska trakasserier med fysiska, för ett skadat psyke kan göra en lika oförmögen som en skadad kropp. Vi borde sluta mystifiera psyket och inse att det är lika påtagligt som ens arm eller ben eller tarmsystem, bara mindre synligt och mer invecklat. Att ha en psykisk störning är inte att vara galen, det är att vara sjuk och liksom så många andra sjukdomar kan man också tillfriskna i många många fall. Det är ledsamt att vi fortfarande, år 2010, kan prata om barn som dör i cancer och människor som tynar bort i AIDS, men fortfarande hajar till när någon nämner förlossningsdepressioner eller självskadebeteende.

Läs Zarembas artiklar här, här och här.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Fröken E
Det enda du behöver veta om mig är att min blogg egentligen skulle hetat Tvångstankesmedjan, men pågrundav hjärnsläpp från undertecknad i bloggens tillblivningsögonblick blev det istället Tvångstankedjan, ett helt jävla random namn som inte betyder någonting alls.
Visa hela min profil
Använder Blogger.