onsdag 18 april 2012

Life in plastic

Jag har tidigare skrivit om hur det, i varje diskussion om skeva ideal, dyker upp någon som bara "meh hallå, jag är faktiskt smal naturligt och jag blir ledsen när ni säger så här". Det näst vanligaste, och som ett sammanträffande också det näst mest irriterande, argumentet som kommer upp när någon börjar prata om att bredda idealen är att "det är ju faktiskt inte nyttigt att vara tjock heller".

För det första: det har absolut ingenting med saken att göra. För det mesta i den här diskussionen så förespråkar folk bara att media ska spegla kvinnokroppar som de faktiskt ser ut, det vill säga i storlek 38-40, med putmage, höfter och så vidare, utöver det väldigt smala ideal som finns idag (för ja, jag vet att det finns tjejer som är väldigt smala naturligt också, men det känns inte som någon överhängande risk att de skulle förlora sin representation i media). Att börja ta upp hälsoaspekter är så himla goddag yxskaft att jag inte ens vet vad jag ska börja.

För det andra: Vi har redan ett extremt ohälsosamt ideal. Dagens modeller är av den storlek som bara ett litet litet fåtal uppnår rent naturligt, utan självsvält. Vi har redan godkänt ideal som gör oss sjuka, och därtill är risken att dö i förtid lika stor hos underviktiga som hos feta personer (jag gör en distinktion mellan övervikt och fetma, eftersom det är tveksamt hur negativa effekter lättare övervikt faktiskt har på hälsan, medan ett BMI på över 30 ofta för med sig hälsomässiga nackdelar, då ofta kopplat till en livsstil som leder både till övervikt och ohälsa). Om vi nu tycker att det är helt okej att tjejer i storlek 32 har ett överflöd av förebilder i media och i skyltfönster, vore det då så fruktansvärt att även ge tjejer i storlek 56 förebilder? Det handlar ju trots allt om samma ohälsoeffekter i båda fallen.

För det tredje: Det är för forskarna väldigt svårt att hitta ett direkt samband mellan övervikt och ohälsa. Men detta är en helt annan diskussion, och en som absolut inte borde dras upp varje gång man försynt frågar sig varför det vore så fruktansvärt fel med skyltdockor i storlek 38. Kan folk bara släppa sin fettpanik i tre sekunder och inse att det kanske är lite märkligt att bara ett litet fåtal av alla kvinnor ska få se hur kläder skulle kunna se ut på deras kroppar innan de provar dem? Jag bara säger.

(Jag tar upp kvinnor här, för det är oftast det diskussionen berör. Det finns utseendeideal för killar också och blablabla, ni fattar poängen.)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Fröken E
Det enda du behöver veta om mig är att min blogg egentligen skulle hetat Tvångstankesmedjan, men pågrundav hjärnsläpp från undertecknad i bloggens tillblivningsögonblick blev det istället Tvångstankedjan, ett helt jävla random namn som inte betyder någonting alls.
Visa hela min profil
Använder Blogger.