lördag 8 januari 2011

Människor som irriterar mig, del 22

Jag förstår inte riktigt personer som ser polyamorösa relationer som ett påhopp på dem och deras tvåsamhetsideal. Så fort någon yppar att de inte tror på monogami eller att människan uppenbarligen är rätt dålig till att enbart hålla sig till en partner är det genast någon annan som förnumstigt påpekar att personen i fråga förmodligen inte träffat Den Rätte (tm) isåfall, och att om man älskar varandra så vill man minsann bara vara med varandra. Det finns väl ingen naturlag som säger att man enbart måste ha sex med den man älskar? Eller att man bara kan älska en i taget? Jag har själv en monogam relation och trivs bra med det, men det innebär ju inte att jag därmed måste diskvalificera alla andra sorters relationer. Likväl som jag kan vara lycklig med min enda partner kan väl andra vara lyckliga med sina partners, oavsett hur många de råkar vara eller hur relationerna dem emellan ser ut? Jag har själv tillhört skaran som självsäkert uttryckt att polyamorösa relationer aldrig kan fungera i längden, men jag inser nu att det är ju bara bullshit. Varför skulle de inte kunna det? Om det är något som har blivit motbevisat gång på gång så är det väl den monogama relationen? Folk verkar vara notoriskt dåliga på att hålla sig till en partner. Ändock förkastar vi inte monogamin som institution. Då är det jävligt inbilskt av mig att förkasta polygamin med noll direkt eller indirekt erfarenhet av polygama relationer. Jag tror att tvåsamheten är rätt väg att gå för mig, och den tron blir inte mindre värd för att andra tycker något annorlunda.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Fröken E
Det enda du behöver veta om mig är att min blogg egentligen skulle hetat Tvångstankesmedjan, men pågrundav hjärnsläpp från undertecknad i bloggens tillblivningsögonblick blev det istället Tvångstankedjan, ett helt jävla random namn som inte betyder någonting alls.
Visa hela min profil
Använder Blogger.