lördag 1 september 2012

Public announcement

Hej!

Jag är tjock. Jag har inga större problem med det, förutom när kläder sitter kasst pga att de är anpassade efter människor med en helt annan kroppsform än mig (det vill säga smal utan höfter och bewbs) och dagar då jag känner mig lite extra självhatande. Jag har inga planer på att aktivt försöka gå ner i vikt, eftersom detta, enligt i princip all forskning som finns, är ett hopplöst projekt som är dömt att misslyckas och i vissa fall leder till ännu större övervikt. Jag tänker inte heller dölja de områden på min kropp som inte anses okej, till exempel min mage eller mina armar, enbart för att de inte passar in i det allmänna idealet. Jag tänker vidare inte acceptera att andra kommenterar min kropp eller vad jag äter, enbart för att jag inte är smal. Jag är hälsosammare nu än när jag var smal, men även om jag inte var det, även om jag hade blivit tjock för att jag sitter på röven i soffan och äter chips, så har andra fortfarande inte rätt att kommentera min kropp eller mina matvanor, eftersom det fortfarande inte är deras jävla business. Jag kommer att kalla mig själv tjock, för det är inget skällsord (även om det ibland används så, och givetvis är det rätt att reagera när någon kallar dig eller någon annan tjock som ett sätt att göra ner en) utan en beskrivning av en kroppstyp. Jag önskar att folk kunde sluta avsky övervikt och fetma så att folk som är överviktiga och feta kunde sluta hata sig själva, och jag önskar att folk insåg att det faktiskt inte finns något direkt samband mellan midjemått och hälsa, så att folk kunde sluta anklaga tjockisar för att vara ohälsosamma. Jag önskar att folk skulle sluta känna att "om jag bara kunde gå ner några kilo, så skulle jag vara okej" och inse att de är okej nu, med de där extra kilona. Det var allt. Slut på meddelande.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Fröken E
Det enda du behöver veta om mig är att min blogg egentligen skulle hetat Tvångstankesmedjan, men pågrundav hjärnsläpp från undertecknad i bloggens tillblivningsögonblick blev det istället Tvångstankedjan, ett helt jävla random namn som inte betyder någonting alls.
Visa hela min profil
Använder Blogger.