måndag 3 september 2012

Baby got back

Förutom "tjocka människor är per definition ohälsosamma" så är "om man äter bra och motionerar så hamnar man automagiskt i normalviktsspannet" min hatfördom om tjockisar. Människor verkar ha svårt att fatta att vikt till stor del är genetiskt, och att folk kommer i alla möjliga storlekar och former, trots att de tränar och äter varierat. Oftast har dock samma personer inget problem med antagandet "personer kan vara naturligt smala", utan det är bara när folk påstår att de är både tjocka och hälsosamma som de går bananer. Såhär: det är skitsvårt, på gränsen till omöjligt, att gå ner till normalvikt om man är överviktig. 95 till 98 procent av de som gått ner en signifikant del av sin övervikt går upp den igen. Men någonstans går denna fakta inte in, utan folk tror att om en tjockis bara börjar träna och sluta äta chips till alla måltider så kommer hen automatiskt att bli smal och snygg och acceptabel. Såhär: folk kan vara naturligt smala, naturligt tjocka och naturligt normalviktiga. Lev med det.

I övrigt kan man läsa bra om övervikt och hälsa i det här blogginlägget hos The Old Days.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Fröken E
Det enda du behöver veta om mig är att min blogg egentligen skulle hetat Tvångstankesmedjan, men pågrundav hjärnsläpp från undertecknad i bloggens tillblivningsögonblick blev det istället Tvångstankedjan, ett helt jävla random namn som inte betyder någonting alls.
Visa hela min profil
Använder Blogger.