måndag 29 november 2010

Människor som irriterar mig, del 17

Varenda gång det blir lite extra kallt på vintern känner sig vissa människor nödgade att påpeka att "den där växthuseffekten, den var det ju inte så mycket med". Jag har hört det på gatan, läst det i insändare, på bloggar och hört programledare säga det på Fox News. Det är så tröttsamt när människor så till den mildra grad missförstår saker, och jag tänker som så ofta att de är dumma i huvudet. Sen tänker jag att de kanske bara är rädda. De kanske bara är så fruktansvärt ängsliga över det här med global uppvärmning och växthuseffekten, så fort någon nämner det ser de liksom framför sig hur deras hus svämmas över och deras möbler flyter iväg och kanske ligger de på en garderobsdörr med sin älskades hand i sin och säger att de båda kommer klara det, men egentligen vet de att de kommer behöva släppa taget och se sin livspartner sjunka till botten av det som tidigare var gågatan i stadens centrum (ja, exakt så som Rose gör med Jack i "Titanic"). Eller kanske ser de hur deras trädgård långsamt torkar ut, hur träden dör, hur marken blir snustorr och dammig och stora sanddyner drar förbi utanför fönstret. De ser familjens älskade hund dö av svält och mår illa vid tanken på att de säkerligen kommer behöva äta upp Fido, för vid den tidpunkten finns ingen mat längre kvar. De ser uttorkade, spruckna läppar pudrade med ett tunt lager sand och hur familjen slutligen dör i en sandstorm, utspridda och ensamma i sökandet efter vatten. Kanske känner de inför den globala uppvärmningen samma skräck man kände som liten när någon vuxen förklarade att solen skulle explodera och omsluta jorden och att alla skulle dö. Det spelade liksom ingen roll att de vuxna förklarade att det var först om flera miljoner år, för man hade ingen tidsuppfattning och var, trots vad de vuxna sa, inte helt säker på att man inte skulle leva då. Kanske är det därför människor vill slå ifrån sig koldioxidutsläpp och höjda havsnivåer, kanske är det därför de desperat griper efter det snötäckta grässtrået och triumferande utropar "ha! Snö! Take that, evil global uppvärmning!". Och sen så tänker jag att de är dumma i huvudet igen.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Fröken E
Det enda du behöver veta om mig är att min blogg egentligen skulle hetat Tvångstankesmedjan, men pågrundav hjärnsläpp från undertecknad i bloggens tillblivningsögonblick blev det istället Tvångstankedjan, ett helt jävla random namn som inte betyder någonting alls.
Visa hela min profil
Använder Blogger.