tisdag 27 juli 2010

Människor som irriterar mig, del 13

Jag förnöjer mig stundom med att läsa igenom debatter på feminetik.se, ett feministiskt diskussionsforum. Jag har varit registrerad där i ett antal år, men jag deltar sällan i debatterna. Av två anledningar; det är inte ett särskilt konstruktivt forum att diskutera i och jag skulle troligen inte ses som riktig feminist av de radikalfeminister som huserar där och tror sig veta bättre, eftersom jag ser annorlunda på sexualitet än vad de gör. I tråd efter tråd hävdar de att diverse sexuella praktiker är anti- eller ickefeministiska. Gillar du eller tycker du att folk ska få gilla BDSM? Då har du missat att BDSM bara sexualiserar maktstrukturer och är således anti-feminist. Tycker du att porr är helt okej (även fast du ser vissa problem med industrin och likriktning inom porren)? Då är du anti-feminist, för porren är bara ytterligare ett sätt att objektifiera och förtrycka kvinnor, oavsett hur den ser ut. Tycker du att folk får klä sig hur de vill? Har du kanske till och med själv ibland kort kjol och/eller högklackade skor? Då är du anti-feminist, för dessa kläder finns bara till för att bibehålla den strukturella underordningen av kvinnor. Tycker du att prostitution är okej, så länge det sker mellan samtyckande vuxna och helt frivilligt? Då är du den värsta sortens anti-feminist som vill att fjortonåringar ska importeras i dröser från östeuropeiska stater. Och sådär fortsätter det. Debatt in och debatt ut. Det de misslyckas med att se är att deras syn på sexualitet innebär att vaniljsex är det enda sex som är feministiskt godkänt. Och hur jävla radikalt låter det? Ibland tror jag att om det är något som skulle få mig att sluta kalla mig feminist så är det mina medsystrar inom feminismen, som ständigt förklarar för mig att jag inte är riktig feminist för att jag inte tycker som dem.


Hej mina radikalfeministiska systrar. Spana in den här kartan, jag är säker på att ni har sett den förr, och fundera över var ni hamnar. Kom sen tillbaka och påstå att ni inte är moralister.

Bildkälla

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Fröken E
Det enda du behöver veta om mig är att min blogg egentligen skulle hetat Tvångstankesmedjan, men pågrundav hjärnsläpp från undertecknad i bloggens tillblivningsögonblick blev det istället Tvångstankedjan, ett helt jävla random namn som inte betyder någonting alls.
Visa hela min profil
Använder Blogger.