måndag 29 augusti 2011

Unpretty

Jag har på sistone läst en hel del om att man måste ha rätt att få kalla människor för fula. Det är främst Lady Dahmer som argumenterar för rätten att få kalla andra för fula (för själv är hon ju snygg), men jag har sett det hos flera son inspirerats av henne. Och jag fattar verkligen inte. Varför är det så viktigt att få kalla folk för ful? Enligt Lady Dahmer är det bara ett neutralt sätt att beskriva en persons utseende, men jag håller inte med alls. För mig är det ungefär samma sak som att säga att snäll och elak är neutrala beskrivningar av folks personlighet. Det är det inte.

Lady Dahmner vill hävda sin rätt att kalla andra för fula eftersom hon vill ha bort utseendefixeringen i samhället. Det spelar ju faktiskt ingen roll om folk är snygga eller fula, alla ska behandlas med samma respekt och utifrån vilka de är, inte hur de ser ut. Jag håller med. Men jag tror inte att man uppnår det genom att säga att folk är fula. För det första anser jag att det bara upprätthåller dagens utseendeideal, för de som döms ut som fula är de som inte passar in i idealet. Kanske är de tjocka, kanske har de en stor näsa, kanske har de tunt och stripigt hår. Genom att kalla dessa människor fula tycker jag att man säger att det är okej att de här idealen finns, att det är lugnt att man gör skillnad på snygga och fula människor utifrån en existerande skönhetsnorm. Vissa människor hävdar att det är biologiskt vad människor tycker är attraktivt, att evolutionen har gjort det omöjligt för oss att tända på vissa utseenden. Jag tycker för det första att det är bullshit och för det andra att det är märkligt att en feminist som motsätter sig liknande biologistiska argument vad gäller könsroller tycker att exakt samma evolutionspsykologiska crap är a-ok när det gäller utseenden. Hej hej, bjälken i det egna ögat.

För det andra tror jag att det går alldeles utmärkt att lära folk att utseendet inte spelar roll utan att för den sakens skull behöva kalla folk för fula. Lady Dahmer, som är så mån om att inte använda ord som flicka, pojke, hon och han för mycket inför sina barn borde inte ha några större problem att komma på andra ord än ful eller snygg för att beskriva folk. Rödhårig, lång, rund eller storfotad är ord jag själv märkt fungerar alldeles utmärkt i deskriptivt syfte. Därtill tror jag att det kommer dröja jävligt länge tills ful blir ett neutralt beskrivande ord (om någonsin), så tills dess kan man ju faktiskt undvika att vara uttalat elak mot folk som inte uppfyller det rådande skönhetsidealet. Jag bara säger.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar