torsdag 7 mars 2013

Unpretty

Jag har ju uppenbarligen förlorat "blogga i 100 dagar i sträck"-utmaningen (om det nu någonsin var en tävling), och inte av något vettigt skäl heller, utan enbart på grund av gammal hederlig glömska.

I vilket fall: Idag har jag funderat på varför man säger till folk att de ser trötta ut. Vilket syfte fyller det, egentligen? Är man trött så vet man troligen om det, och behöver inte att någon påpekar att det dessutom syns på en. Att se trött ut är dessutom inte något som jag tror att folk säger för att vara snälla. Det är knappast så att "trött" är looken man satsar på när man spacklar på sig sminket på morgonen. Om det nu är så att folk är oroliga för en eftersom man ser så sliten ut och de kanske undrar om något har hänt, så funkar ett "hur mår du?" eller "mår du bra?" minst lika bra som ett "vad trött du ser ut". För mig verkar det som att trötthetskommentaren är det enda socialt accepterade sättet att påpeka att någon är ful. Och behöver vi verkligen en socialt accepterad ursäkt för att vräka ur sig "du ser osedvanligt ful ut idag"? Är det inte bättre att hålla sig till devisen att inte säga något alls om man inte kan säga något snällt?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig

Fröken E
Det enda du behöver veta om mig är att min blogg egentligen skulle hetat Tvångstankesmedjan, men pågrundav hjärnsläpp från undertecknad i bloggens tillblivningsögonblick blev det istället Tvångstankedjan, ett helt jävla random namn som inte betyder någonting alls.
Visa hela min profil
Använder Blogger.